Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ? Czy tez moze do zadnej? A moze rozne guru jogi naleza do roznych klas tantr ?Według szkół buddyzmu tybetańskiego sakja, kagyu i gelug wyróżnia się cztery klasy tantr: (1) tantry Kryja, (2) tantry Czarja, (3) tantry Jogi, (4) tantry Jogi Najwyższej.
(..) W szkole ningma natomiast w miejsce klasy tantr Jogi Najwyższej przyjmuje się trzy klasy tantr, zwane tantrami wewnetrznymi: Maha Joga, Anu Joga i Ati Joga - inaczej zwana dzogczen.
Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tantra#Buddyzm
- LordD
- Posty: 2542
- Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Podobno jeśli praktyka guru jogi łączy się z ofiarowaniem tsok to zawsze jest to anuttara joga tantra.
P.S. Tak dawno tu nie zaglądałem...
P.S. Tak dawno tu nie zaglądałem...
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Warto uzupełnić, że tzw. tantry jogi najwyższej dzielą się na tantry ojca, tantry matki i tantry niedualne, które są odpowiednikiem maha jogi, anu jogi i ati jogi w szkole ningmapa.Igo pisze:http://pl.wikipedia.org/wiki/Tantra#Buddyzm
Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ? Czy tez moze do zadnej? A moze rozne guru jogi naleza do roznych klas tantr ?Według szkół buddyzmu tybetańskiego sakja, kagyu i gelug wyróżnia się cztery klasy tantr: (1) tantry Kryja, (2) tantry Czarja, (3) tantry Jogi, (4) tantry Jogi Najwyższej.
(..) W szkole ningma natomiast w miejsce klasy tantr Jogi Najwyższej przyjmuje się trzy klasy tantr, zwane tantrami wewnetrznymi: Maha Joga, Anu Joga i Ati Joga - inaczej zwana dzogczen.
Co do guru jogi. Guru joga sama w sobie nie posiada cech, które pozwalałyby ją przypisać do tej czy innej klasy tantr. Ogólnie guru joga należy do praktyk podstawowych nyndro, które nie należą do żadnej z tantr. Ale bywa tak, że praktyka guru jogi jest praktykowana jako osobna, niezależna forma medytacji, i w tym przypadku jeśli jest ona przypisana do jakieś klasy tantr to jest nią anuttarajoga tantra. Podział na różne klasy tantr dotyczy głównie różnych sposobów praktykowania jidama(jidamy jako takie też nie należą do tej czy innej tantry) itd. W wielu formach guru jogi medytuje się na różne sposoby na trzy lub cztery światła, ta część guru jogi odpowiada podstawowemu schematowi inicjacji z poziomu najwyższych tantr. Niemniej guru joga sama w sobie wychodzi poza wszelkie podziały i klasyfikacje. Jest esencjonalną praktyką, która zawiera w sobie wszystkie aspekty praktyki wadżrajany. Owszem, jak już wspomniałem bywają takie praktyki guru jogi, które można przypisać do określonej tantry i jest nią najwyższa tantra skr. anuttarajoga tantra. Aby móc je praktykować należy najpierw otrzymać inicjację z poziomu anuttarajoga tantry, również sama forma guru jogi zawiera cechy, które pozwalają przypisać ją do tej klasy tantry. Są to zazwyczaj te formy guru jogi, które zawieraj w sobie praktykę jidama np. guru joga Milarepy zawiera praktykę jidama Dordże Phagmo, oraz dodatkową praktykę ganaczakry, która występuje wyłącznie w anuttatrajoga tantrach, guru joga Marpy, która zawiera praktykę jidama Hewadżry, czy guru joga II Karmapy, która jest jednocześnie praktyką jidama, guru jogą i praktyką strażników, ona również zawiera dodatkową praktykę ganaczakry. Wszystkie podane przykłady guru jogi należą do najwyższych tantr. Ale bywają takie przypadki, kiedy guru joga sama w sobie nie posiada elementów pozwalających przypisać ją do konkretnej tantry, ale w jej ramach można dodatkowo praktykować ganaczakrę. Kiedy w powiązaniu z taką guru jogą wykonujemy ganaczakrę, wówczas mamy do czynienia z formą medytacji z poziomu anuttarajoga tantry. W zależności od sposobu praktykowania guru jogi znajdziemy w niej elementy ze wszystkich poziomów tantr, ale ostatecznie guru joga integruje je wszystkie i wychodzi poza nie. W tym kontekście mówi się, że guru joga stanowi samą w sobie kompletną drogę. Jest wielu praktykujących, którzy osiągnęli owoc buddyjskiej ścieżki praktykując wyłącznie guru jogę. Również współcześnie wielu praktykujących skupia się wyłącznie na praktyce guru jogi.
odczuwaj dobro
- GatoNegro
- Posty: 503
- Rejestracja: śr lis 24, 2010 19:07
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Szkoła Zen Kwan Um
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Miło że zawitałeś LordDLordD pisze:
P.S. Tak dawno tu nie zaglądałem...
Kwan Seum Bosal
-
- Posty: 705
- Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: jungdrung bon
- Lokalizacja: Siedlątków
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Kurcze Paolo, jak zwykle krótko i na temat. Szacun
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Dzieki Paolo za wyjasnienia. Mam jeszcze pytanie - do ktorej klasy tantr nalezy:
- guru joga XVI Karmapy,
- guru joga VIII Karmapy,
- guru joga bialego A - nauczana przez Namkai Norbu Rinpocze ?
- guru joga XVI Karmapy,
- guru joga VIII Karmapy,
- guru joga bialego A - nauczana przez Namkai Norbu Rinpocze ?
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Na zdrowieIgo pisze:Dzieki Paolo za wyjasnienia. Mam jeszcze pytanie - do ktorej klasy tantr nalezy:
- guru joga XVI Karmapy,
- guru joga VIII Karmapy,
- guru joga bialego A - nauczana przez Namkai Norbu Rinpocze ?
Ale którą guru jogę XVI Karmapy masz na myśli? Istnieje wiele guru jog XVI Karmapy np. długa praktyka ułożona przez Tai Situ Rinpocze. Domyślam się, że chodzi ci o guru jogę ułożoną przez XVI Karmapę nazywaną w skrócie "Deszcz Nektaru". Ogólnie jest to bardzo wyjątkowa praktyka, Karmapa zawarł w niej wszystkie poziomy buddyjskiej praktyki od hinajany po wadżrajanę, oraz wszystkie aspekty praktyki wadżrajany od nyndro po mahamudrę, ale sam "szkielet" tej praktyki jest typowy dla każdej innej guru jogi. Ta praktyka nie należy do żadnej z tantr, nie ma do niej inicjacji, jest tylko lung do tekstu i wyjaśnienia.
Jeśli zaś chodzi o guru jogę VIII Karmapy, jest to niezwykle głęboka praktyka. Ale i do niej nie ma inicjacji, jest tylko lung i wyjaśnienia. Struktura tej praktyki nie pozwala jednoznacznie określić do jakiego poziomu tantr miałaby ona należeć. Chociaż występują tutaj jidamy, których medytacje należą do anuttarajoga tantry. Również istnieje tutaj, w powiązaniu z tą guru jogą, możliwość praktykowania specjalnych ćwiczeń oddechowych, które również należą do anuttara joga tantry. Ale są one rezerwowane tylko dla tych, którzy ukończą nyndro i będą chcieli zaangażować się w te ćwiczenia. Zwykli praktykujący nie muszą do tej guru jogi kończyć nyndro. Wystarczy przyjąć schronienie, otrzymać lung do tekstu i wyjaśnienia.
Na temat guru jogi białego A nie będę się wypowiadał Lepiej niech ktoś z uczniów NNR coś powie.
odczuwaj dobro
- ethan
- Senior User
- Posty: 842
- Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wspólnota Dzogczen
- Lokalizacja: Czysta Kraina
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Do Ati Jogi, czyli Dzogczen.Igo pisze:Dzieki Paolo za wyjasnienia. Mam jeszcze pytanie - do ktorej klasy tantr nalezy:
- guru joga bialego A - nauczana przez Namkai Norbu Rinpocze ?
Namkhai Norbu Rinpocze mówi że metody Anu Jogi są właściwe jedynie dla szkoły ningmapy, a zasady przekształcenia, na których opierają się wyższe tantry w tradycji kagyu, sakja i gelug (w tym Anuttara Tantra) odpowiadają metodom Maha Jogi w ningmapie.paolo pisze:Warto uzupełnić, że tzw. tantry jogi najwyższej dzielą się na tantry ojca, tantry matki i tantry niedualne, które są odpowiednikiem maha jogi, anu jogi i ati jogi w szkole ningmapa.
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
A u Dziamgona Kongtrula w Treasury of Knowledge, Book 6 (Part 4): ... ist Tantra jest to samo porównanie, którego użył Paolo, czyli: tantry ojcowskie - mahajoga, tantry matczyne - anu joga. Ponieważ jestem teraz w pracy, nie mam dostępuj do źródła, odpowiedni cytat zamieszczę po południu.
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Chodzilo mi o guru joge XVI Karmapy nauczana w osrodkach lamy Ole.paolo pisze: Domyślam się, że chodzi ci o guru jogę ułożoną przez XVI Karmapę nazywaną w skrócie "Deszcz Nektaru".
Znalazlem jeszcze nastepujace cytaty:
http://blog.dwbuk.org/buddhist-teachers ... le-nydahl/
czyli w tlumaczeniu:To quote the Great Yogi Chen, a highly accomplished teacher of Hannah and myself who did not leave his home in Kalimpong for 21 years, “When male and female essences are balanced in a lama, any meditation on him is Maha- Annuatara-Yoga-Tantra, the fourth and highest initiation level.”
Cytując Wielkiego Yogi Chen, bardzo zrealizowanego nauczyciela Hannah i mnie, który nie nie opuszczał swego domu w Kalimpongu przez 21 lat, "Kiedy meskie i zenskie esencje są zrównoważone u lamy, każda medytacja na niego jest Maha-Annuatara Joga Tantra, czwartym i najwyższym poziomem inicjacji."
oraz
http://www.diamentowadroga.pl/dd42/medytacja_16_karmapy
Lama Ole: Gdy lama jednoczy we wszystkich aspektach to, co męskie i żeńskie, medytacja na niego jest anuttarajogatantrą, a więc najwyższą inicjacją, jaka istnieje.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Namkhai Norbu Rinpocze mówi że metody Anu Jogi są właściwe jedynie dla szkoły ningmapy, a zasady przekształcenia, na których opierają się wyższe tantry w tradycji kagyu, sakja i gelug (w tym Anuttara Tantra) odpowiadają metodom Maha Jogi w ningmapie.[/quote]paolo pisze:Warto uzupełnić, że tzw. tantry jogi najwyższej dzielą się na tantry ojca, tantry matki i tantry niedualne, które są odpowiednikiem maha jogi, anu jogi i ati jogi w szkole ningmapa.
Na przykład znana i popularna w karma Kagyu praktyka Buddy Medycyny należy do anu joga, o czym wspomina wprowadzenie do tej praktyki.
"Ponieważ jest to tradycja anu joga tantry, nie jest konieczne wyrzekanie się spożywania mięsa i alkoholu..."
Tenga Rinpocze w "Sutrach i Tantrach" podaje:
"W anuttarajoga tantrze, najwyższej klasie tantr, wyróżnia się trzy aspekty:
Tantrę Ojca(zwana także Maha joga)
Tantrę Matki(Anu joga)
Tantrę niedualną(Ati joga)"
W innym miejscu tejże książki podaje:
"Przekazy pochodzące z tamtego okresu nazyw a się Starym Przekazem(tyb. Ningmapa);w tej tradycji trzy aspekty najwyższej tantry
określa się jako: Maha joga, Anu joga i Ati joga."
Rozumiem, to jest wersja medytacji ułożona przez lamę Ole na podstawie oryginalnej praktyki zwanej "Deszcz Nektaru", o której wyżej pisałem. Lama Ole m.in. uprościł ją i wprowadził parę innych zmian. Jest to zwyczajna forma guru jogi jaką możesz sobie praktykować na dowolnego lamę tj. wyobraża się lamę, przyjmuje po kolei trzy światła, potem trzy jednocześnie, powtarzamy mantrę lamy itd.Igo pisze:Chodzilo mi o guru joge XVI Karmapy nauczana w osrodkach lamy Ole.paolo pisze: Domyślam się, że chodzi ci o guru jogę ułożoną przez XVI Karmapę nazywaną w skrócie "Deszcz Nektaru".
Znam te cytaty, ale do dziś nie rozumiem "co autor miał na myśli". Mnie wychodzi coś koło masło maślane. Lama jest wyrazem naszej wrodzonej doskonałej natury umysłu, która jest nierozdzielnością pustości i świetlistości. Aspekt pustości w tantrze nazywamy mądrością, a aspekt świetlistości metodą. Metoda i mądrość od zawsze są nierozdzielne, ale z powodu podstawowej niewiedzy aspekt pustości traktujemy jako "ja" a aspekt świetlistości jako coś zewnętrznego, oddzielnego. Ów dualizm jest przyczyną całego samsarycznego Disneylandu:)Czyli jesteśmy w sytuacji zezowatego, który widzi dwa księżyce, kiedy na niebie jest jeden. Celem buddyjskiej tantry nie jest zjednoczenie tych dwóch księżyców, które są jedynie złudzeniem, ale rozpoznanie, że od zawsze był jeden. W kontekście guru jogi(szkoła karma kagyu) to o czym pisałem jest przedstawione np. w formie lamy trzymającego ręce skrzyżowane w geście wadżrahumkara mudra, która ukazuje prawdziwy stan lamy, czyli naszego umysłu tj. nierozdzielność metody i mądrości, pustości i błogości, pustki i świetlistości, są to różne określenia tego samego, że lama w esencji jest Buddą Wadżradharą. Kiedy medytujemy na lamę to identyfikujemy się z naszą wrodzoną doskonałą natura umysłu a nie z z fizycznym ciałem lamy. Więc nie ma znaczenia(cokolwiek to miałoby znaczyć)czy lama ma zrównoważone esencje męskich i żeńskich energii, czy ma jedną nogę, pół wątroby itp.Igo pisze:Znalazlem jeszcze nastepujace cytaty:
http://blog.dwbuk.org/buddhist-teachers ... le-nydahl/czyli w tlumaczeniu:To quote the Great Yogi Chen, a highly accomplished teacher of Hannah and myself who did not leave his home in Kalimpong for 21 years, “When male and female essences are balanced in a lama, any meditation on him is Maha- Annuatara-Yoga-Tantra, the fourth and highest initiation level.”
Cytując Wielkiego Yogi Chen, bardzo zrealizowanego nauczyciela Hannah i mnie, który nie nie opuszczał swego domu w Kalimpongu przez 21 lat, "Kiedy meskie i zenskie esencje są zrównoważone u lamy, każda medytacja na niego jest Maha-Annuatara Joga Tantra, czwartym i najwyższym poziomem inicjacji."
oraz
http://www.diamentowadroga.pl/dd42/medytacja_16_karmapy
Lama Ole: Gdy lama jednoczy we wszystkich aspektach to, co męskie i żeńskie, medytacja na niego jest anuttarajogatantrą, a więc najwyższą inicjacją, jaka istnieje.
odczuwaj dobro
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Jeszcze cytaty z Dziamgona Kongtrula, o których wcześniej pisałam. Właściwie jest to cytat z Longczenpy, przytoczony przez Kongtrula, ktory ja cytuję
W Systems of buddhist tantra, s.308:
Longczenpa oświadcza:
Mahajoga, tantra ojcowska, natura metod odnoszących się do zjawisk jest przekazywana tym, których najsilniejszym emocjonalnym splamieniem jest niechęć i którzy mają skłonność do nadmiernego dyskursu
Anujoga, tantra matczyna, mądrość fazy spełniającej, odnosząca się do istoty pustki, jest przekazywana tym, których najsilniejszym emocjonalnym splamieniem jest pożądanie i którzy znajdują upodobanie w spokoju umysłu
Atijoga, natura niedualności, przekazywana jest tym, których najsilniejszym emocjonalnym splamieniem jest ułuda i którzy skłaniają się do wysiłku.
Uwaga, tłumaczenie jest pośpieszne, więc takie sobie.
W Systems of buddhist tantra, s.308:
Longczenpa oświadcza:
Mahajoga, tantra ojcowska, natura metod odnoszących się do zjawisk jest przekazywana tym, których najsilniejszym emocjonalnym splamieniem jest niechęć i którzy mają skłonność do nadmiernego dyskursu
Anujoga, tantra matczyna, mądrość fazy spełniającej, odnosząca się do istoty pustki, jest przekazywana tym, których najsilniejszym emocjonalnym splamieniem jest pożądanie i którzy znajdują upodobanie w spokoju umysłu
Atijoga, natura niedualności, przekazywana jest tym, których najsilniejszym emocjonalnym splamieniem jest ułuda i którzy skłaniają się do wysiłku.
Uwaga, tłumaczenie jest pośpieszne, więc takie sobie.
- ethan
- Senior User
- Posty: 842
- Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wspólnota Dzogczen
- Lokalizacja: Czysta Kraina
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Czyli, jak rozumiem porównania owe mają wskazywać na to, że owoc czy też rezultat tantr matczynych, ojcowskich i niedualnych odpowiada owocowi praktyk maha, anu i ati jogi. Bo z pewnością same metody ścieżek pozostają różne.
Może jeszcze przytoczę z książki "Kryształ i Ścieżka Światła" Namkhai Norbu Rinpocze:
PODSUMOWANIE METOD RÓŻNYCH ŚCIEŻEK SUTR,TANTR I DZOGCZEN
Dzogczen
Dzogczen nie jest ani sutrą, ani tantrą. Dzogczen nie widzi siebie jako najwyższego punktu jakiejkolwiek hierarchii poziomów. Nie jest stopniową ścieżką. Jest Ścieżką Samowyzwolenia, a nie Ścieżką Transformacji. Dlatego nie używa wizualizacji jako zasadniczej praktyki. Znajduje się poza ograniczeniami, toteż praktyki z innych poziomów mogą być tutaj użyte jako drugorzędne i pomocnicze. Główną praktyką Dzogczen jest bezpośrednie wejście w niedualną kontemplację, pozostawanie w niej i pogłębianie, aż do osiągnięcia Całkowitego Urzeczywistnienia.
Tantra
Różne poziomy tantry są praktykami Wadżrajany. Opierają się na założeniu pustki wszystkich zjawisk, na zasadzie śunjaty. Posługują się wizualizacją, której na każdym poziomie używa się w odmienny sposób, w celu zintegrowania indywidualnej energii z energią wszechświata.
Wewnętrzne czyli wyższe tantry
Anuttara Tantra /Najwyższa Tantra/ dzieli się w szkole Ningmapa na trzy poziomy:
Ati Yoga /Pierwotna Joga/
Ati Yoga i Anu Yoga istnieją tylko w szkole Ningmapa. Ati Yoga jest ostatnim stopniem Anu Yogi, kulminacją stopniowej ścieżki stosowanej w tej szkole. Ati Yoga jest niekiedy nazywana Dzogczen /Maha Ati/. W istocie, stan osiągnięty w Anu Jodze jest autentycznie taki sam, jak w Dzogczen, ale osiąga się go poprzez ścieżkę Transformacji, jako zakończenie dziewięciu stadiów stopniowej ścieżki, podczas gdy Dzogczen nie jest ścieżką stopniową. W Dzogczen Bezpośrednie Wprowadzenie dane jest na samym początku.
Anu Yoga /Całkowita Joga/
Anu Yoga, która prowadzi do Ati Yogi, używa metody wizualizacji właściwej jedynie szkole Ningmapa. wizualizacja ta jest nagła, a nie budowana szczegół po szczególe. Praktykujący wizualizuje siebie jako bóstwo, ale wewnętrzne wrażenie jest ważniejsze, niżeli szczegóły wizualizacji.
Maha Yoga /Wielka Joga/
Podczas gdy kulminacją Ścieżki Transformacji w szkole Ningmapa jest Ati Yoga, w pozostałych trzech szkołach praktyka Maha Yogi posługująca się stopniową wizualizacją szczegół po szczególe, prowadzi do stanu Mahamudry /"Wielkiej Pieczęci" lub "Wielkiego Gestu"/. Stan ten raz osiągnięty nie różni się od stanu Dzogczen czy też Ati Yogi, chociaż metoda dojścia do niego jest różna.
Zewnętrzne czyli Niższe Tantry
Yogatantra
Wizualizuje się tu siebie jako "bóstwo" i zaczyna się stosować wewnętrzną jogę wykorzystującą subtelne energie ciała, co następnie jest kontynuowane na wszystkich poziomach opisanej powyżej ścieżki Transformacji.
Upayatantra /Naturalna lub środkowa Tantra/
"Bóstwo" czyli urzeczywistnioną istotę, wizualizuje się tutaj jako coś zewnętrznego w stosunku do praktykującego, chociaż zarazem jako jemu równe. Wykonuje się tutaj wewnętrzne ćwiczenia jogi, jak również działania zewnętrzne.
Kriyatantra /Tantra Działania/
Jest to poziom ścieżki Oczyszczenia, Tutaj wizualizuje się bóstwo jako coś zewnętrznego i wyższego od siebie. Dokonuje się również zewnętrznych działań w celu oczyszczenia się, aby uzyskać zdolność otrzymania mądrości od urzeczywistnionej istoty, jak również w celu przygotowania się do praktyk wyższych poziomów tantry.
Sutra /Ścieżka Wyrzeczenia/
Hinajana i Mahajana dążą do osiągnięcia doświadczenia śunjaty czyli pustki, która jest podstawowym założeniem tantry i jej punktem wyjścia. Stopniowe ścieżki podkreślają, że trzeba zacząć od tego poziomu, a następnie przechodzić do coraz wyższych. Dzogczen rozpoczyna od najwyższej nauki na samym początku.
Może jeszcze przytoczę z książki "Kryształ i Ścieżka Światła" Namkhai Norbu Rinpocze:
PODSUMOWANIE METOD RÓŻNYCH ŚCIEŻEK SUTR,TANTR I DZOGCZEN
Dzogczen
Dzogczen nie jest ani sutrą, ani tantrą. Dzogczen nie widzi siebie jako najwyższego punktu jakiejkolwiek hierarchii poziomów. Nie jest stopniową ścieżką. Jest Ścieżką Samowyzwolenia, a nie Ścieżką Transformacji. Dlatego nie używa wizualizacji jako zasadniczej praktyki. Znajduje się poza ograniczeniami, toteż praktyki z innych poziomów mogą być tutaj użyte jako drugorzędne i pomocnicze. Główną praktyką Dzogczen jest bezpośrednie wejście w niedualną kontemplację, pozostawanie w niej i pogłębianie, aż do osiągnięcia Całkowitego Urzeczywistnienia.
Tantra
Różne poziomy tantry są praktykami Wadżrajany. Opierają się na założeniu pustki wszystkich zjawisk, na zasadzie śunjaty. Posługują się wizualizacją, której na każdym poziomie używa się w odmienny sposób, w celu zintegrowania indywidualnej energii z energią wszechświata.
Wewnętrzne czyli wyższe tantry
Anuttara Tantra /Najwyższa Tantra/ dzieli się w szkole Ningmapa na trzy poziomy:
Ati Yoga /Pierwotna Joga/
Ati Yoga i Anu Yoga istnieją tylko w szkole Ningmapa. Ati Yoga jest ostatnim stopniem Anu Yogi, kulminacją stopniowej ścieżki stosowanej w tej szkole. Ati Yoga jest niekiedy nazywana Dzogczen /Maha Ati/. W istocie, stan osiągnięty w Anu Jodze jest autentycznie taki sam, jak w Dzogczen, ale osiąga się go poprzez ścieżkę Transformacji, jako zakończenie dziewięciu stadiów stopniowej ścieżki, podczas gdy Dzogczen nie jest ścieżką stopniową. W Dzogczen Bezpośrednie Wprowadzenie dane jest na samym początku.
Anu Yoga /Całkowita Joga/
Anu Yoga, która prowadzi do Ati Yogi, używa metody wizualizacji właściwej jedynie szkole Ningmapa. wizualizacja ta jest nagła, a nie budowana szczegół po szczególe. Praktykujący wizualizuje siebie jako bóstwo, ale wewnętrzne wrażenie jest ważniejsze, niżeli szczegóły wizualizacji.
Maha Yoga /Wielka Joga/
Podczas gdy kulminacją Ścieżki Transformacji w szkole Ningmapa jest Ati Yoga, w pozostałych trzech szkołach praktyka Maha Yogi posługująca się stopniową wizualizacją szczegół po szczególe, prowadzi do stanu Mahamudry /"Wielkiej Pieczęci" lub "Wielkiego Gestu"/. Stan ten raz osiągnięty nie różni się od stanu Dzogczen czy też Ati Yogi, chociaż metoda dojścia do niego jest różna.
Zewnętrzne czyli Niższe Tantry
Yogatantra
Wizualizuje się tu siebie jako "bóstwo" i zaczyna się stosować wewnętrzną jogę wykorzystującą subtelne energie ciała, co następnie jest kontynuowane na wszystkich poziomach opisanej powyżej ścieżki Transformacji.
Upayatantra /Naturalna lub środkowa Tantra/
"Bóstwo" czyli urzeczywistnioną istotę, wizualizuje się tutaj jako coś zewnętrznego w stosunku do praktykującego, chociaż zarazem jako jemu równe. Wykonuje się tutaj wewnętrzne ćwiczenia jogi, jak również działania zewnętrzne.
Kriyatantra /Tantra Działania/
Jest to poziom ścieżki Oczyszczenia, Tutaj wizualizuje się bóstwo jako coś zewnętrznego i wyższego od siebie. Dokonuje się również zewnętrznych działań w celu oczyszczenia się, aby uzyskać zdolność otrzymania mądrości od urzeczywistnionej istoty, jak również w celu przygotowania się do praktyk wyższych poziomów tantry.
Sutra /Ścieżka Wyrzeczenia/
Hinajana i Mahajana dążą do osiągnięcia doświadczenia śunjaty czyli pustki, która jest podstawowym założeniem tantry i jej punktem wyjścia. Stopniowe ścieżki podkreślają, że trzeba zacząć od tego poziomu, a następnie przechodzić do coraz wyższych. Dzogczen rozpoczyna od najwyższej nauki na samym początku.
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Odgrzewając kotleta Guru joga należy do poziomu anuttarajoga tantry. Czy to będzie jedna z guru jog XVI Karmapy, czy np. guru joga VIII Karmapy, guru joga Padmasambhawy, II Karmapy, guru joga nyndro itd. Wszystkie one zawierają prosty schemat inicjacji z poziomu anuttarajoga tantry. W niektórych z nich praktykuje się proces stwarzania tyb. cierim, sanskr. utpattikrama, w którym ćwiczymy się w tyb. dakcie, wyobrażaniu siebie w formie jidama. Zwykle, spośród czterech metod praktykowania procesu stwarzania, stosuje się natychmiastowe stwarzanie, kiedy to w jednej chwili pojawiamy się w formie jidama. Co jest kolejnym elementem anuttarajoga tantry praktykowanym w ramach guru jogi. O ile dana guru joga zawiera ten aspekt medytacji.
odczuwaj dobro
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Ale pamiętasz, że dwa lata temu już odpowiadałeś na to pytanie?paolo pisze:Odgrzewając kotleta
Pozdrawiam, gt
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Do ktorej klasy tantr nalezy guru joga ?
Niby tak, ale tamten wpis zawierał więcej gdybania niż konkretnej odpowiedzi na zadane pytanieGreenTea pisze:Ale pamiętasz, że dwa lata temu już odpowiadałeś na to pytanie?paolo pisze:Odgrzewając kotleta
Pozdrawiam, gt
odczuwaj dobro