Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Witajcie!
Pragnę poruszyć ciekawy moim zdaniem temat klasyfikacji ścieżek do oświecenia. Klasyfikacja na 9 ścieżek obecna jest w tradycji Nyinmga i Yungdrung Bon i ogólnie mówiąc uważana za tożsamą (choć jest także drugi nurt w klasyfikacji w Bon). Inne (późniejsze) szkoły mają swoje odrębne klasyfikacje, a niższe niż Wadżrajana pojazdy generalnie nie zajmują się wyższymi ścieżkami w ogóle.
Temat uważam za bardzo ciekawy również ze względu na to że w Bon rozróżnia się pojazdy przyczyny i pojazdy owocu, czyli ścieżki szamańskie, jako nieprowadzące do oświecenia oraz ścieżki prowadzące do oświecenia.
Klasyfikacja na 9 pojazdów w Nyingmapie należy do poziomu Najwyższej Tantry, Anujogi i rozróżnia trzy pojazdy sutr, trzy pojazdy niższej tantry, dwa pojazdy najwyższej tantry oraz dzogczen.
W tekście rdzennej tantry dzogczen Dra Thalgyur natomiast, klasyfikacja na 9 pojazdów również obejmuje wszystkie wymienione ścieżki sutr i tantry oraz dzogczen, ale ścieżki sutr dzieli tylko na dwa i - co właśnie ciekawe - jako najniższy z 9 pojazdów uznaje 'światowy pojazd bogów i ludzi' czyli ogólnie ujmując wszystkie światowe religie i nauki szamańskie. (podaję za ustnymi wyjaśnieniami Czogjala Namkhai Norbu na ostatnim otwartym webcaście (dotyczył nauk Szitro)).
Pragnę poruszyć ciekawy moim zdaniem temat klasyfikacji ścieżek do oświecenia. Klasyfikacja na 9 ścieżek obecna jest w tradycji Nyinmga i Yungdrung Bon i ogólnie mówiąc uważana za tożsamą (choć jest także drugi nurt w klasyfikacji w Bon). Inne (późniejsze) szkoły mają swoje odrębne klasyfikacje, a niższe niż Wadżrajana pojazdy generalnie nie zajmują się wyższymi ścieżkami w ogóle.
Temat uważam za bardzo ciekawy również ze względu na to że w Bon rozróżnia się pojazdy przyczyny i pojazdy owocu, czyli ścieżki szamańskie, jako nieprowadzące do oświecenia oraz ścieżki prowadzące do oświecenia.
Klasyfikacja na 9 pojazdów w Nyingmapie należy do poziomu Najwyższej Tantry, Anujogi i rozróżnia trzy pojazdy sutr, trzy pojazdy niższej tantry, dwa pojazdy najwyższej tantry oraz dzogczen.
W tekście rdzennej tantry dzogczen Dra Thalgyur natomiast, klasyfikacja na 9 pojazdów również obejmuje wszystkie wymienione ścieżki sutr i tantry oraz dzogczen, ale ścieżki sutr dzieli tylko na dwa i - co właśnie ciekawe - jako najniższy z 9 pojazdów uznaje 'światowy pojazd bogów i ludzi' czyli ogólnie ujmując wszystkie światowe religie i nauki szamańskie. (podaję za ustnymi wyjaśnieniami Czogjala Namkhai Norbu na ostatnim otwartym webcaście (dotyczył nauk Szitro)).
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- ethan
- Senior User
- Posty: 842
- Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wspólnota Dzogczen
- Lokalizacja: Czysta Kraina
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Wszystko sie zgadza. Światowy pojazd ludzi i bogów obejmujący wszystkie niebuddyjskie typy wierzen religijnych wg starych tekstów Ningmapy uważany jest za pierwszy z dziewięciu pojazdów, jednakze dopiero pojazd od drugiego do dziewiatego prowadzi do oswiecenia. Z drugiej strony nie mozna mowic ze ow swiatowy pojazd nie ma zadnej wartosci, wszakze ludzie nim podazajacy takze szukaja szczescia poprzez wiare, modltwy i pewne praktyki religijne, zycie w zgodzie i pokoju, stosowanie pewnych zasad moralnych a to juz cos i zawsze lepeij niz ludzie niewierzacy lub nie majacy zadnej moralnosci.
Nowsze teksty ningmapy jednakze klasyfikuja juz 9 sciezek jak nastepuje: Śrawaki, Pratjekabuddhy, Bodhisattwy, Tantr Krija, Tantr Czarja, Tantr Jogi, Tantr Mahajogi, Tantr Anujogi i Tantr Atijogi.
Nowsze teksty ningmapy jednakze klasyfikuja juz 9 sciezek jak nastepuje: Śrawaki, Pratjekabuddhy, Bodhisattwy, Tantr Krija, Tantr Czarja, Tantr Jogi, Tantr Mahajogi, Tantr Anujogi i Tantr Atijogi.
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Witam
Natomiast, co do podziału na dziewięć ścieżek, to można oczywiście uważać go za tożsamy z podziałem ningmapy /ze względu na liczbę ścieżek/, z tymże, ten bonowski zawiera cztery pojazdy przyczyny, których podział ningmapy nie zawiera /stary podział, zawierał jedną ścieżkę przyczyny, jak podał Ethan, a za podobny do niego (co nie znaczy tożsamy) można by uznać podział wg systemu centralnych skarbów/.
Pozdrawiam
W yungdrung bon są trzy główne klasyfikacje ścieżek, które określa się jako południowe, północne, oraz centralne skarby.pawel pisze:Pragnę poruszyć ciekawy moim zdaniem temat klasyfikacji ścieżek do oświecenia. Klasyfikacja na 9 ścieżek obecna jest w tradycji Nyinmga i Yungdrung Bon i ogólnie mówiąc uważana za tożsamą (choć jest także drugi nurt w klasyfikacji w Bon). (...)
Natomiast, co do podziału na dziewięć ścieżek, to można oczywiście uważać go za tożsamy z podziałem ningmapy /ze względu na liczbę ścieżek/, z tymże, ten bonowski zawiera cztery pojazdy przyczyny, których podział ningmapy nie zawiera /stary podział, zawierał jedną ścieżkę przyczyny, jak podał Ethan, a za podobny do niego (co nie znaczy tożsamy) można by uznać podział wg systemu centralnych skarbów/.
Pozdrawiam
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Witam
Dodam jeszcze do powyższego
Wprawdzie, podziały ścieżek /u bonpów/ w ramach trzech skarbów, nie przekładają się bezpośrednio na ''stary'' podział w ningmapie - nawet zbliżony do niego bonowski podział skarbów centralnych, ponieważ pierwsze cztery ścieżki /a więc i pierwsza ścieżka ludzi i bogów polegających na sobie wzajem/ są pojazdami przyczyny, rozumianej tutaj jako nagromadzenie zasług, które są podstawą dla przebudzenia /można je osiągnąć nawet na pierwszej ścieżce/, tym niemniej istnieje podział nauk bonpów, który można uznać za tożsamy z ''nowym'', podziałem nauk w ningmapie, z tymże, jest to podział nauk czysto akademicki.
Na wskutek relacji z innymi szkołami i dysput prowadzonych z nimi /bonpo podobnie jak gelugpowie cenią sobie filozofię/, bonpo stworzyli akademicki podział nauk, który opiera się bezpośrednio na naukach wygłoszonych przez Tonpę Szenraba Miłoczie, a więc na naukach:
- sutra
- pradżniaparamita
- tantra
- kośa /dzogczen/.
Ten wprowadzony - w oparciu o powyższe - akademicki podział nauk, dzieli się na trzy zagadnienia:
- ścieżkę wyrzeczenia
- ścieżkę przekształcenia
- ścieżkę wyzwolenia
Te trzy, tworzą dziesięć /w porywach do jedenastu / pojazdów. Te pojazdy to:
Śieżka Wyrzeczenia /sutry/
1. Mniejsza Ścieżka /hinayana/
2. Pośrednia Ścieżka
3. Większa Ścieżka /mahayana/
- Ścieżka Współczujących Bodhisattwów /yogacara/
- Ścieżka Bodhisattwów bez konceptualnych wytworów /madhyamaka/
Ścieżka przekształcenia /tantry/
1. Ścieżka Pierwotnego Bonu /kriya tantra/
2. Ścieżka Przejrzystego Poznania /czarya tantra/
3. Ścieżka Manifestacji Współczucia /mahayoga tantra/
4. Ścieżka Doskonałości /anuyoga tantra/
Ścieżka Wyzwolenia /dzogczen/
1. Serię Umysłu - cykl a-tri /semde/
2. Serię Przestrzeni - cykl dzogczen /longde/
3. Serię Tajemnych Wyjaśnień - cykl śang śung nijen dziu /mannagde/
Dodam /odnosząc się tu bezpośrednio do praktyki, a nie teoretycznych podziałów/, że u bonpów, każdy z trzech cykli Ścieżki Wyzwolenia /Dzogczen/ zawiera też elementy pozostałych dwóch cykli - w istocie, uważa się je za nierozerwalne i stosuje się w nauczaniu praktycznym metody zgodne z predyspozycjami ucznia, a więc bywa to ''mieszanką'' trzech cykli nauk Ścieżki Wyzwolenia.
Pozdrawiam
Dodam jeszcze do powyższego
Wprawdzie, podziały ścieżek /u bonpów/ w ramach trzech skarbów, nie przekładają się bezpośrednio na ''stary'' podział w ningmapie - nawet zbliżony do niego bonowski podział skarbów centralnych, ponieważ pierwsze cztery ścieżki /a więc i pierwsza ścieżka ludzi i bogów polegających na sobie wzajem/ są pojazdami przyczyny, rozumianej tutaj jako nagromadzenie zasług, które są podstawą dla przebudzenia /można je osiągnąć nawet na pierwszej ścieżce/, tym niemniej istnieje podział nauk bonpów, który można uznać za tożsamy z ''nowym'', podziałem nauk w ningmapie, z tymże, jest to podział nauk czysto akademicki.
Na wskutek relacji z innymi szkołami i dysput prowadzonych z nimi /bonpo podobnie jak gelugpowie cenią sobie filozofię/, bonpo stworzyli akademicki podział nauk, który opiera się bezpośrednio na naukach wygłoszonych przez Tonpę Szenraba Miłoczie, a więc na naukach:
- sutra
- pradżniaparamita
- tantra
- kośa /dzogczen/.
Ten wprowadzony - w oparciu o powyższe - akademicki podział nauk, dzieli się na trzy zagadnienia:
- ścieżkę wyrzeczenia
- ścieżkę przekształcenia
- ścieżkę wyzwolenia
Te trzy, tworzą dziesięć /w porywach do jedenastu / pojazdów. Te pojazdy to:
Śieżka Wyrzeczenia /sutry/
1. Mniejsza Ścieżka /hinayana/
2. Pośrednia Ścieżka
3. Większa Ścieżka /mahayana/
- Ścieżka Współczujących Bodhisattwów /yogacara/
- Ścieżka Bodhisattwów bez konceptualnych wytworów /madhyamaka/
Ścieżka przekształcenia /tantry/
1. Ścieżka Pierwotnego Bonu /kriya tantra/
2. Ścieżka Przejrzystego Poznania /czarya tantra/
3. Ścieżka Manifestacji Współczucia /mahayoga tantra/
4. Ścieżka Doskonałości /anuyoga tantra/
Ścieżka Wyzwolenia /dzogczen/
1. Serię Umysłu - cykl a-tri /semde/
2. Serię Przestrzeni - cykl dzogczen /longde/
3. Serię Tajemnych Wyjaśnień - cykl śang śung nijen dziu /mannagde/
Dodam /odnosząc się tu bezpośrednio do praktyki, a nie teoretycznych podziałów/, że u bonpów, każdy z trzech cykli Ścieżki Wyzwolenia /Dzogczen/ zawiera też elementy pozostałych dwóch cykli - w istocie, uważa się je za nierozerwalne i stosuje się w nauczaniu praktycznym metody zgodne z predyspozycjami ucznia, a więc bywa to ''mieszanką'' trzech cykli nauk Ścieżki Wyzwolenia.
Pozdrawiam
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Dzięki Kunzang za wnikliwą odpowiedź;
Jest dokładnie tak jak piszesz, a szczególnie cieszy mnie to że wyróżniłeś podział na 9 wg skarbów, bo jakoś zdarza się że ten podział pozostaje często utożsamiany z podziałem z Nyingmapy - najpewniej dla uproszczenia.
Ethan zauważył ciekawą rzecz, natomiast ja nie do końca jasno wyraziłem się w swoim poście:
otóż z punktu widzenia klasyfikacji wg Dzogczen Tantry Dra Thalgyur jak to powiedział Rinpocze na ostatnim webcaście, wszystkie 9 ścieżek prowadzi do oświecenia, również z tą najniższą. I tu jest ta istotna różnica.
Jest dokładnie tak jak piszesz, a szczególnie cieszy mnie to że wyróżniłeś podział na 9 wg skarbów, bo jakoś zdarza się że ten podział pozostaje często utożsamiany z podziałem z Nyingmapy - najpewniej dla uproszczenia.
Ethan zauważył ciekawą rzecz, natomiast ja nie do końca jasno wyraziłem się w swoim poście:
otóż z punktu widzenia klasyfikacji wg Dzogczen Tantry Dra Thalgyur jak to powiedział Rinpocze na ostatnim webcaście, wszystkie 9 ścieżek prowadzi do oświecenia, również z tą najniższą. I tu jest ta istotna różnica.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- ethan
- Senior User
- Posty: 842
- Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wspólnota Dzogczen
- Lokalizacja: Czysta Kraina
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Hmm, nie sluchalem ostatniego webcastu od deski do deski i musialem ominac ten moment, ale szczerze mowiac to bardzo powatpiewam zeby Rinpocze powiedzial ze rowniez światowy pojazd ludzi i bogów prowadzi do oswiecenia. Pamietasz moze w jaki dzien, tak na szybko by sie odsluchalo. Zreszta tez nigdy nie spotkalem sie w buddyzmie ze stwierdzeniem ze nie-buddyjskie sciezki moglyby prowadzic do oswiecenia. Teraz tez na szybko sprawdzilem w necie i rowniez jest mowione ze dopiero pojazdy od drugiego do dziewiatego prowadza do urzeczywistnienia. Na przyklad tutaj
http://books.google.pl/books?id=iZH29oi ... as&f=false
jest powiedziane "Pojazd ludzi i bogow znaczy swiatowa sciezka, w odroznieniu od ponad swiatowej sciezki ktora prowadzi do Nirvany." i tak dalej i tak dalej ze swiatowa sciezka prowadzi tylko do wzglednego szczescia, tymczasowego zaprzestania cierpienia i do odrodzenia w szeciu nizszych niebach Kama-loki. Czyli ciagle samsara. Rowniez Namkhai Norbu Rinpocze w innym miejscu mowi ze poprzez ta sciezke mozna uzyskac przejsciowe sczescie i wyzsze stany (ale ani slowa o nirwanie).
Kunzang, w naukach dzogczen rowniez stosuje sie generalny podzial na sutre, tanty i dzogczen i te dziesięć /w porywach do jedenastu / pojazdów to prawie to samo co dziewiec pojazdow wedlug nowej tradycji Ningmapy, tylko gdzies Joge Tantre jakby wcielo A mozesz jeszcze objasnic co znaczy posrednia sciezka? Z gory dzieki
http://books.google.pl/books?id=iZH29oi ... as&f=false
jest powiedziane "Pojazd ludzi i bogow znaczy swiatowa sciezka, w odroznieniu od ponad swiatowej sciezki ktora prowadzi do Nirvany." i tak dalej i tak dalej ze swiatowa sciezka prowadzi tylko do wzglednego szczescia, tymczasowego zaprzestania cierpienia i do odrodzenia w szeciu nizszych niebach Kama-loki. Czyli ciagle samsara. Rowniez Namkhai Norbu Rinpocze w innym miejscu mowi ze poprzez ta sciezke mozna uzyskac przejsciowe sczescie i wyzsze stany (ale ani slowa o nirwanie).
Kunzang, w naukach dzogczen rowniez stosuje sie generalny podzial na sutre, tanty i dzogczen i te dziesięć /w porywach do jedenastu / pojazdów to prawie to samo co dziewiec pojazdow wedlug nowej tradycji Ningmapy, tylko gdzies Joge Tantre jakby wcielo A mozesz jeszcze objasnic co znaczy posrednia sciezka? Z gory dzieki
U nas po prostu sie mowi ze praktykujacy dzogczen nie jest niczym ograniczony i jesli chce moze korzystac z dowolnych sciezek sutry i tantry, ba, Rinpocze nawet mowi ze jesli komus pomaga to moze korzystac nawet z nie-buddyjskich sciezek. Ale to Budda chyba tez powiedzial, przynajmniej cos mi tak swita ze "Wszystko co dobre jest Dharma."kunzang pisze:Dodam /odnosząc się tu bezpośrednio do praktyki, a nie teoretycznych podziałów/, że u bonpów, każdy z trzech cykli Ścieżki Wyzwolenia /Dzogczen/ zawiera też elementy pozostałych dwóch cykli - w istocie, uważa się je za nierozerwalne i stosuje się w nauczaniu praktycznym metody zgodne z predyspozycjami ucznia, a więc bywa to ''mieszanką'' trzech cykli nauk Ścieżki Wyzwolenia.
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
To chyba jest w pierwszym albo w drugim dniu po Inicjacji, albo w drugim dniu retritu. Niestety nie pamiętam dokładnie - ale mam zgrany retrit z replaya więc jak przesłucham jeszcze raz to znajdę i wkleję cytat.
Ale rzeczywiście jesteś raczej na tropie z tym byciem poza ograniczeniami -ponieważ to jest klasyfikacja, jak już powiedziałem, z tantry Dzogczen (Dra Thalgyur) tak więc spojrzenie na to czy pojazd prowadzi, czy nie prowadzi, do oświecenia, jest z perspektywy Dzogczen.
A tak przy okazji, miałeś już okazję grać w ułożoną (lub można powiedzieć, reaktywowaną lub odnowioną) przez Rinpocze grę 'Oświecenie'?
Ale rzeczywiście jesteś raczej na tropie z tym byciem poza ograniczeniami -ponieważ to jest klasyfikacja, jak już powiedziałem, z tantry Dzogczen (Dra Thalgyur) tak więc spojrzenie na to czy pojazd prowadzi, czy nie prowadzi, do oświecenia, jest z perspektywy Dzogczen.
A tak przy okazji, miałeś już okazję grać w ułożoną (lub można powiedzieć, reaktywowaną lub odnowioną) przez Rinpocze grę 'Oświecenie'?
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- ethan
- Senior User
- Posty: 842
- Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wspólnota Dzogczen
- Lokalizacja: Czysta Kraina
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Znaczy Game of Liberation, całkiem ciekawa
http://www.shangshungstore.org/index.ph ... tail&p=452
http://www.shangshungstore.org/index.ph ... tail&p=452
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Witam
W przypadku ''pośredniej ścieżki'' mamy to samo co w przypadku ''mniejszej ścieżki'', a więc: podstawa, to urzeczywistnienie śunjaty niezależnego ego i ugruntowanie się w tym; ścieżka, to potrójny trening moralności, medytacji i mądrości /w przypadku ścieżki pośredniej dochodzi tu praktyka metod odwracania systemu dwunastu ogniw współzależnego powstawania/; rezultat tych ścieżek /małej i pośredniej/, to status arahata.
Co do braku yoga tantry, to jest błąd z mej strony - powinno być:
- Ścieżka Manifestacji Współczucia /yoga tantra/
- Ścieżka Doskonałości /mahayoga tantra/
Nie ma w tym podziale anuyoga tantry, acz bywa ona zaliczana do ścieżki doskonałości - te dwie: manifestacji współczucia i doskonałości, są u bonpów klasyfikowane po prostu jako wyższe tantry.
Pozdrawiam
Tak, jestem świadom, że stosuje się podział na sutrę, tantrę i dzogczen w ningmapie /była taka przestrzeń, że praktykowałem w ramach tej tradycji i stąd też podałem, w tym przypadku, podział najbliższy podziałowi z ningmapy/. I tak jak we wszystkich pięciu szkołach buddyzmu tybetańskiego, tak i w bon rozpatruje się każdy pojazd ze względu na podstawę, ścieżkę i owoc.ethan pisze:(...) Kunzang, w naukach dzogczen rowniez stosuje sie generalny podzial na sutre, tanty i dzogczen i te dziesięć /w porywach do jedenastu / pojazdów to prawie to samo co dziewiec pojazdow wedlug nowej tradycji Ningmapy, tylko gdzies Joge Tantre jakby wcielo A mozesz jeszcze objasnic co znaczy posrednia sciezka? Z gory dzieki
W przypadku ''pośredniej ścieżki'' mamy to samo co w przypadku ''mniejszej ścieżki'', a więc: podstawa, to urzeczywistnienie śunjaty niezależnego ego i ugruntowanie się w tym; ścieżka, to potrójny trening moralności, medytacji i mądrości /w przypadku ścieżki pośredniej dochodzi tu praktyka metod odwracania systemu dwunastu ogniw współzależnego powstawania/; rezultat tych ścieżek /małej i pośredniej/, to status arahata.
Co do braku yoga tantry, to jest błąd z mej strony - powinno być:
- Ścieżka Manifestacji Współczucia /yoga tantra/
- Ścieżka Doskonałości /mahayoga tantra/
Nie ma w tym podziale anuyoga tantry, acz bywa ona zaliczana do ścieżki doskonałości - te dwie: manifestacji współczucia i doskonałości, są u bonpów klasyfikowane po prostu jako wyższe tantry.
Pozdrawiam
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen
Dziś ponownie Rinpocze wyjaśniał podział na 9 pojazdów wg Dra Thalgyur i ponownie mówił - trzy pierwsze: światowy pojazd dewów iludzi, hinajana, mahajana.
Wrzucę te cytaty w dogodniejszej chwili.
Wrzucę te cytaty w dogodniejszej chwili.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll