Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

dyskusje i rozmowy

Moderator: Har-Dao

truelove
Posty: 217
Rejestracja: czw gru 14, 2006 16:50
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Hindu

Strażnicy

Nieprzeczytany post autor: truelove »

hej

czy w Theravadzie występują Strażnicy Dhammy? Jakie mają funkcje i jak się do Nich odwołać?


pozdrowienia
tl
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Strażnicy

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Cześć Truelove,

czy mógłbyś wyjaśnić co rozumiesz poporzez "Strażników Dhammy"?

Pozdrawiam,
Piotr
truelove
Posty: 217
Rejestracja: czw gru 14, 2006 16:50
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Hindu

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: truelove »

hej Piotr

chodziło mi o jakieś istoty które podobnie jak w buddyzmie Tybetańskim chronią praktykujących przed przeszkodami na ścieżce i samą Dhammę przed zanikiem. Gdzieś czytałem że lwy przed świątyniami w Theravadzie to Strażnicy...

pozdrawiam

tl[/b]
truelove
Posty: 217
Rejestracja: czw gru 14, 2006 16:50
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Hindu

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: truelove »

no może niekoniecznie istoty, ale coś co by chroniło praktykujących i Dhammę.


tl :D
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: booker »

truelove pisze:chodziło mi o jakieś istoty które podobnie jak w buddyzmie Tybetańskim chronią praktykujących przed przeszkodami na ścieżce i samą Dhammę
To nie są jakieś istoty :) tylko jakości ochronne/aktywności obecne jako potencjał w Twoim umysle.
Isoty to były by dakinie i dakowie.

Bóstwa med. w buddyzmie tybetańskim to również nie są jakieś istoty :)

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
truelove
Posty: 217
Rejestracja: czw gru 14, 2006 16:50
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Hindu

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: truelove »

siema booker,

a bóstwa ochronne (nieoświecone) to też nie istoty? Chodziło mi też raczej o moce ochronne, trochę bez zastaniowienia napisałem "istoty"

pozdrawiam
tl
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: booker »

truelove pisze:a bóstwa ochronne (nieoświecone) to też nie istoty?
No nie powinno się zapominać, że wszytkie formy są 'pierwotnie' puste.
truelove pisze:Chodziło mi też raczej o moce ochronne
Ta sama sytuacja j/w.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Truelove,
chodziło mi o jakieś istoty które podobnie jak w buddyzmie Tybetańskim chronią praktykujących przed przeszkodami na ścieżce i samą Dhammę przed zanikiem. Gdzieś czytałem że lwy przed świątyniami w Theravadzie to Strażnicy... no może niekoniecznie istoty, ale coś co by chroniło praktykujących i Dhammę.
w nauczaniu tradycji Theravaada mówi się wiele o potrzebie schronienia. Skoro tak, to oznacza to, że gdzieś jest zagrożenie na które powinniśmy się przygotować. Błogosławiony w swoich ostatnich słowach również powrócił do tego tematu:

"Mnisi napominam was: Wszystko co jest zapoczątkowane podlega zanikowi! Zrealizujcie to poprzez bycie uważnymi!" -- Maha-parinibbana Sutta

To co jest zapoczątkowane niewątpliwie nie może być niezmienne i stałe, dlatego jest przyczyną cierpienia i stresu, i dlatego nie warto tego brać za "siebie" lub "swoje". Błogosławiony opisuje, że wszystko co się składa na nasze obecne doświadczenie jest takie samo: zmienne i niestałe, dlatego gdy wzięte jest za "swoje" lub "siebie" staje się cierpieniem.

Jeśli nie da się w tym znaleźć jakiegokolwiek stabilnego oparcia, to co zrobić?

Tuż przed śmiercią Citta (świecki uczeń Błogosławionego) uświadamiając sobie, że nawet stanie się królem mocarstwa jest niestabilne i podlega zmianie, powiedział:

"Zatem tak powinniście się trenować: 'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Buddy: "Taki jest także Błogosławiony: Doskonały, prawdziwie i całkowicie Przebudzony, posiadający Wiedzę i Postępowanie, dobrze przechodzący, znający świat, najwyższy woźnica dla tych, którzy potrafią być prowadzeni, nauczyciel bogów i ludzi, Przebudzony, Błogosławiony."

"'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Dhammy: "Należycie wyjaśnione zostało Prawo przez Błogosławionego, widzialne w tym świecie, natychmiastowe, zachęcające wszystkich do przyjścia i zobaczenia, prowadzące do celu, do zrozumienia indywidulanie przez mądrych."

"'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Sanghi: "Wspólnota uczniów Błogosławionego właściwie podążyła za nauczaniem. Wspólnota ucznów Błogosławionego podążyła prosto ścieżką. Wspólnota uczniów Błogosławionego podążyła za metodyczną ścieżką. Wspólnota uczniów Błogosławionego podążyła za właściwym prowadzeniem się w życiu. Są cztery pary ludzi, jest osiem rodzajów charakterów. To jest wspólnota uczniów Błogosławionego. Jest warta ofiar, warta gościnności, warta pozdrowień. Jest nieprzewższonym polem zasług dla świata."

"'Cokolwiek może być do oddania w naszej rodzinie, tym będziemy się dzielić z cnotliwymi, którzy posiadają godny podziwu charakter.' Tak powinniście siebie trenować."
-- Gilana Sutta

Dlatego buddyści udają się po schronienie do Buddy (nauczyciela), Dhammy (jego nauczania) i Sa"nghi (zgromadzenia wyzwolonych uczniów):

"Udaję się po schronienie do Buddy.
"Udaję się po schronienie do Dhammy.
"Udaję się po schronienie do Sanghi.

"Po raz drugi udaję się po schronienie do Buddy.
"Po raz drugi udaję się po schronienie do Dhammy.
"Po raz drugi udaję się po schronienie do Sanghi.

"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Buddy.
"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Dhammy.
"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Sanghi."
-- Saranagamana

Zaufanie do Buddy jako nauczyciela jest porównane w suttach do granicznej fortecy która posiada głęboko osadzony szlaban, chroniący osoby przebywające wewnątrz i niedopuszczające tych z zewnątrz. Jest też nazywane jednym z siedmiu skarbów.

Błogosławiony również namawiał do praktykowania szczodrości:

"Mnisi, nie bójcie się czynić aktów szczodrości! Są one błogie, pożądane, przyjemne, drogie nam, urzekające. Długo czyniąc akty szczodrości, doświadczałem przez długi czas pożądanych, przyjemnych, drogich i urzekających rezultatów." -- Itivuttaka 1.22

Jednak ostatecznie prawdziwe schronienie nie powinno być poszukiwane w szczodrości, a w ścieżce która prowadzi poza życie i śmierć:

[Uttara, syn devy:]

"Życie jest ulotne,
krótki jest okres jego trwania.
Dla owładniętego przez starość,
żadne schronienie nie istnieje.
Postrzegając to niebezpieczeństwo w śmierci,
powinno się czynić akty szczodrości,
przynoszące rozkosz."

[Budda:]

"Życie jest ulotne,
krótki jest okres jego trwania.
Dla owładniętego przez starość,
żadne schronienie nie istnieje.
Postrzegając to niebezpieczeństwo w śmierci,
powinno się porzucić światowe przynęty
i poszukiwać pokoju."
-- Uttara Sutta

Ścieżką do pokoju, czyli nibbaany jest ośmioaspektowa ścieżka: właściwe rozumienie, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe postępowanie, właściwe życie, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwe skupienie.

Poprzez jej praktykę zachowywany jest przekaz Dhammy Błogosławionego, a tym samym możliwość osiągnięcia ostatecznego celu buddyjskiej praktyki:

"Jeśli mnisi będą praktykować właściwie [ośmioaspektową ścieżkę], świat nie będzie pozbawiony arahatów." -- Maha-parinibbana Sutta

Zatem schronieniem praktykującego są jego własne właściwości które rozwija się dzięki podąrzaniu ścieżką wskazaną przez Błogosławionego. Dzięki temu również zachowywany jest prawdziwy przekaz Nauczania.

Pozdrawiam,
Piotr

P.S.: Booker dzięki również Tobie za wyjaśnienia.
Awatar użytkownika
Har-Dao
Global Moderator
Posty: 3162
Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: Har-Dao »

Czołem

To ja tylko dopowiem hasło - paritta - book of protection - w necie dostępna po wpisaniu w google :))) - jest też dostępna w formie mp3 (przez Venerable Sayadaw U Silananda z tłumaczeniami na angielski od razu) - trzeba sobie poszukać na tej stronce http://www.buddhanet.net/audio-chant.htm oraz ściagnąć, warto dla samego palijskiego chociażby :)))

udanych poszukiwań

metta&peace
p.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witam,

zapomniałem dodać do:
Zatem schronieniem praktykującego są jego własne właściwości które rozwija się dzięki podąrzaniu ścieżką wskazaną przez Błogosławionego.
"Jeśli sam sobie jesteś drogi,
to chroń sam siebie.
Mądry człowiek będzie czuwał dbając o siebie,
na każdej z trzech nocnych straży - trzech okresach życia."
-- Dhammapada 157

"Sam dla siebie jesteś ostoją,
któż inny mógłby nią być?
Poprzez należyte się zdyscyplinowanie,
uzyskasz schronienie trudne do zdobycia."
-- Dhammapada 160

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: booker »

piotr pisze:Booker dzięki również Tobie za wyjaśnienia.
Ja również dziękuje za Twoje.

Akurat o istocie jidamów i bóstw med. w b.tybetańskim dobry art można poczytać tutaj : http://diamentowadroga.pl/dd11/jidamy_korzenie_siddhi

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witam,

pytanie Truelove, jako że dotyczyło stricte doktryny buddyzmu Mahaayaana przeniesione zostało do panelu DHARMA.

Przy okazji wątek o Strażnikach Dhammy wydzielono jako osobny temat.

Pozdrawiam,
Piotr
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Theravada”