myslalem, ze sa bardzo podobne do siebie (jesli nie wrecz tozsame) jesli chodzi o zagadnienie przedmiotu, poniewaz oba podejscia krytykuja teorie podloza-substratu.
Ale wczoraj doszedlem do wniosku, ze jednak byc moze nie sa tym samym. Owszem krytykuja teorie podloza-substratu, ale czynia to z innych punktow widzenia.
Zacytuje ksiazke Strozewskiego pt.: "Ontologia", wyd Znak 2003, s. 228 (http://www.gandalf.com.pl/b/ontologia/ )
Ponizej omowimy trzy najbardziej reprezentatywne teorie ontologiczne, ktore z roznym powodzeniem funkcjonowaly w dziejach metafizyki. Sa to: (1) teoria podloza-substratu; (2) wiazkowa teoria przedmiotu (bundle theory of objects) oraz (3) teoria substancji.
Zob tez. Teorie partykulariów
http://uwifontologia.blogspot.com/2009/ ... ariow.html
Zwolennik realizmu wyróżnia dwie kateorie podstawowych bytów: uniwersalia i partykularia. Powstaje pytanie, czy kategoria partykulariów nie może być w jakiś sposób sprowadzona do bardziej podstawowej kategorii uniwersaliów. Na to pytanie odpowiadają twierdząco dwie konkurencyjne teorie intepretujące pojęcie przedmiotu konkretnego. Są to teoria wiązki i teoria substratu. Teoria wiązki (bundle theory) głosi, że przedmioty są tożsame z wiązkami (klasami, zbiorami) swoich wszystkich własności (przy czym własności te mogą być interpretowane jako uniwersalia lub jako tropy). Natomiast teoria substratu twierdzi, że przedmiot konkretny jest konstytuowany oprócz swoich własności także przez pewien przemiot indywidualny, tzw. czysty substrat, który literalnie nie posiada żadnych własności, ale jest nośnikiem tychże.
Otoz w madhjamace Czandrakirti stosuje sie tzw 7 negacji, aby pokazac, ze nazwa "rydwan" (ktora jest po stronie myslenia) owszem odnosi sie do czesci skladowych rydwanu, ale zadnego rydwanu (po stronie rzeczywiostosci) nie ma.
Zob. http://books.google.pl/books?id=RDP6DDs ... ect&f=true
http://www.rigpawiki.org/index.php?titl ... he_chariot
http://en.wikipedia.org/wiki/Bundle_the ... d_Buddhism
Zob. tez Artur Przybyslawski "Pustka Jest Radością Czyli Filozofia Buddyjska z Przymrużeniem (Trzeciego) Oka", s. 49 (http://www.empik.com/pustka-jest-radosc ... ,ksiazka-p ):
Natomiast wiazkowa teoria przedmiotu mowi o wiazkach wlasnosci przedmiotu. Tymi wlasnosciami moga byc np. kolor, ksztalt, dlugosc, ciezar, piekno, brzydota etc.
Jednak wlasnosci te znajduja sie po stronie myslenia (po stronie podmiotu).
Wiec wydaje mi sie, ze wiazkowa teoria przedmiotu i madhjamaka mowia o czyms innym.
Pierwsza zajmuje sie strona podmiotu (wlasnosciami projektowanymi przez umysl na przedmiot, imputowanymi, naklejanymi na niego).
Druga starajac sie zbadac strone rzeczywistosci, nie znajduje w niej zadnego przedmiotu odniesienia (zadnego rzeczywistego rydwanu) dla nazwy "rydwan".