Philip Zimbardo w Trójce
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Philip Zimbardo w Trójce
Cześć,
Właśnie przed chwilą w Klubie Trójki skończyła się audycja z prof. Philipem Zimbardo (tym od eksperymentu więziennego) na temat różnych rodzajów osobowości ludzi, ze względu na ich orientację czasową. Słuchał z was ktoś tej audycji?
Właśnie przed chwilą w Klubie Trójki skończyła się audycja z prof. Philipem Zimbardo (tym od eksperymentu więziennego) na temat różnych rodzajów osobowości ludzi, ze względu na ich orientację czasową. Słuchał z was ktoś tej audycji?
- agapotrykus
- Posty: 174
- Rejestracja: ndz lis 11, 2007 22:07
- Płeć: kobieta
- Tradycja: brak
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Re: Philip Zimbardo w Trójce
przegapiłam, szkoda:) Ciekawe czy można tego wywiadu gdzieś posłuchać (/przeczytać) jeszcze:)
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Cześć,
Plik mp3 z zapisem audycji pojawił się na stronie z podcastami Polskiego Radia:
http://www.polskieradio.pl/_files/20071 ... 292394.mp3 (21,76 mb)
Plik mp3 z zapisem audycji pojawił się na stronie z podcastami Polskiego Radia:
http://www.polskieradio.pl/_files/20071 ... 292394.mp3 (21,76 mb)
- stworzenie
- Posty: 1034
- Rejestracja: śr maja 28, 2008 21:24
- Płeć: kobieta
- Tradycja: bon
- Lokalizacja: Reda
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Oooo, na stronie, którą podali w trakcie audycji, są testy. Stworzenie lubić testy.
http://www.thetimeparadox.com/surveys/ztpi/
http://www.thetimeparadox.com/surveys/ttpi/
Time Perspective
Past-negative 2.20
Past-positive 2.33
Present-hedonistic 2.13
Present-fatalistic 1.67
Future 3.69
Transcendental-future 4.00
Spodziewałam się takiego wyniku.
Audycję właśnie odsłuchuję, dzięki za linka.
http://www.thetimeparadox.com/surveys/ztpi/
http://www.thetimeparadox.com/surveys/ttpi/
Time Perspective
Past-negative 2.20
Past-positive 2.33
Present-hedonistic 2.13
Present-fatalistic 1.67
Future 3.69
Transcendental-future 4.00
Spodziewałam się takiego wyniku.
Audycję właśnie odsłuchuję, dzięki za linka.
- stworzenie
- Posty: 1034
- Rejestracja: śr maja 28, 2008 21:24
- Płeć: kobieta
- Tradycja: bon
- Lokalizacja: Reda
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Refleksja po przesłuchaniu:
Najpierw myślałam, że to takie psychologiczno-teoretyczne pitu pitu, ale kiedy przeszli do omawiania, jak można tę teorię osobowości czasowo-zorientowanych wykorzystać w praktyce, zaczęło się robić ciekawie. To całkiem nieźle tłumaczy nieskuteczność niektórych kampanii mających skłonić ludzi np. do zdrowszego trybu życia. Natomiast jako narzędzie zapobiegania przestępczości... czy to będzie więzienie, czy to będą prace społeczne - groźba kary dotyczy przyszłości. Społeczeństwu może robić różnicę, czy ukarani będą izolowani w celach, czy odesłani do prac społecznych. Ale dla osoby zorientowanej na teraźniejszość to chyba niewiele zmienia, jaka kara czeka ją w przyszłości.
Najpierw myślałam, że to takie psychologiczno-teoretyczne pitu pitu, ale kiedy przeszli do omawiania, jak można tę teorię osobowości czasowo-zorientowanych wykorzystać w praktyce, zaczęło się robić ciekawie. To całkiem nieźle tłumaczy nieskuteczność niektórych kampanii mających skłonić ludzi np. do zdrowszego trybu życia. Natomiast jako narzędzie zapobiegania przestępczości... czy to będzie więzienie, czy to będą prace społeczne - groźba kary dotyczy przyszłości. Społeczeństwu może robić różnicę, czy ukarani będą izolowani w celach, czy odesłani do prac społecznych. Ale dla osoby zorientowanej na teraźniejszość to chyba niewiele zmienia, jaka kara czeka ją w przyszłości.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Cześć,
A jak myślisz, jakie znaczenie w praktyce buddyjskiej może mieć fakt, że ludzie są różnie zorientowani czasowo? Wydaje mi się, mówiąc skrótowo, że kiedyś ludzie byli mocno zorientowani na przyszłość i w okół tego mogli mieć wiele napięć i stresu. Dlatego tak wielkim odkryciem dla nich mogło być zetknięcie się z naukami, które akcentują doświadczenie w pełni chwili obecnej (tzn., używając terminologii Zimbardo, orientują hedonistycznie na teraźniejszość). Natomiast, czy takie orientowanie ludzi, którzy już są zafiksowani na teraźniejszości (z tego co mówił Zimbardo, tacy są obecnie młodzi ludzie), nie spowoduje więcej szkód, niż pożytku?stworzenie pisze:Najpierw myślałam, że to takie psychologiczno-teoretyczne pitu pitu, ale kiedy przeszli do omawiania, jak można tę teorię osobowości czasowo-zorientowanych wykorzystać w praktyce, zaczęło się robić ciekawie. To całkiem nieźle tłumaczy nieskuteczność niektórych kampanii mających skłonić ludzi np. do zdrowszego trybu życia.
- stworzenie
- Posty: 1034
- Rejestracja: śr maja 28, 2008 21:24
- Płeć: kobieta
- Tradycja: bon
- Lokalizacja: Reda
Re: Philip Zimbardo w Trójce
W przypadku zorientowania na przyszłość - myślę, że może być dla nich motywacją do zainteresowania się naukami, do podjęcia realnych działań w kierunku rozpoczęcia praktyki. A nawet w trakcie praktyki również może motywować. Bo gdybym była zorientowana mocno na teraźniejszość, to mogłabym np. machnąć ręką na praktykę i zająć się czymś bardziej wygodnym. Może też przeszkadzać w praktyce, jeżeli ma się zbyt mocne ciśnienie na cel, może pojawić się niecierpliwienie, fantazjowanie na temat przyszłości i przez to trudności w skupieniu się na doświadczeniu "tu i teraz". Wydaje mi się, że ma tu znaczenie, czy jest to takie ogólne zorientowanie na przyszłość (np. chcę, żeby wszystkim czującym istotom w przyszłości było lepiej, więc praktykuję), czy szczegółowe (chcę móc zostawiać ślady dłoni w skale - chcę, chcę, chcę i nie mogę się doczekać!!!). No i oczywiście jego intensywność.piotr pisze: A jak myślisz, jakie znaczenie w praktyce buddyjskiej może mieć fakt, że ludzie są różnie zorientowani czasowo?
W przypadku orientacji przeszłościowej - zastanawiam się, czy takie osoby w ogóle interesują się rozwojem duchowym. Chyba, że się dostrzeże w nim możliwość powrotu do tego, co było? Nie wiem, trudno mi wejść w sposób myślenia kogoś mocno zorientowanego na przeszłość - dla mnie ma ona niewielkie znaczenie i zajmuje mało miejsca w moich myślach.
W przypadku zafiksowania na teraźniejszość...
Musiałby się wypowiedzieć ktoś zafiksowany na teraźniejszość, ale przychodzą mi do głowy różne scenariusze (i dobre i złe):Natomiast, czy takie orientowanie ludzi, którzy już są zafiksowani na teraźniejszości (z tego co mówił Zimbardo, tacy są obecnie młodzi ludzie), nie spowoduje więcej szkód, niż pożytku?
- skupianie się na fajnych odczuciach podczas praktyki, lgnięcie do nich (wersja teraźniejsza hedonistyczna),
- traktowanie praktyki jak kolejnej zabawki i łatwe poddawanie się w przypadku przeszkód, bo po co się męczyć na rzecz przyszłych efektów, jak można zrobić coś przyjemnego teraz (również teraźniejszy hedonizm),
- dojście do wniosku, że skoro jest coś takiego jak karma, to ona wszystko determinuje i nie warto w sumie się starać (teraźniejszy fatalizm),
- dobra praktyka bycia obecnym we wszystkim co się robi.
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Jeśli nie jest to połączone ze zrozumieniem prawidłowego poglądu, to wtedy może być nieciekawie. Można popaść nie tylko w hedonizm, ale i w jakies straszne nihilizmypiotr pisze:Natomiast, czy takie orientowanie ludzi, którzy już są zafiksowani na teraźniejszości (z tego co mówił Zimbardo, tacy są obecnie młodzi ludzie), nie spowoduje więcej szkód, niż pożytku?
Ale nic nowego tutaj nie znajdziemy. Buddyzm już dawno się przed tym zabezpieczył, czy to przy pomocy doktryny karmy i reinkarnacji, czy to przy pomocy bodhiczitty. Myśle więc, ze takie lęki musialy juz wczesniej towarzyszyc buddystom
Radical Polish Buddhism
- LordD
- Posty: 2542
- Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Rozwiązałem sobie testy, ale niektórych pytań nie rozumiem, pozaznaczałem neutral w tych co nie bardzo wiem o co chodzi,... ale to na nic, bo wyników też nie kumam.
Time Perspective
Past-negative 2.50
Past-positive 2.56
Present-hedonistic 2.87
Present-fatalistic 2.78
Future 2.46
Time Perspective
Transcendental-future 3.40
Explanation
When looking at all data collected so far, the average score on each of the time perspectives is different. The average score for each time perspective lines up with 50% on the graph. For example, on the past negative time perspective, people's average score is 3.0. On the past positive it is 3.7. We’ve taken into account the dispersion of scores so that a 4.4 on the past negative is the 98%, while it takes a 4.9 on the past positive to reach the 98%.
The red dots and lines are not associated with the data in any way. It is simply our idea of what an ideal time perspective looks like. We have included it, so you can have an indication of how to improve your time perspective. You can print out and plot your scores on the image, then connect the dots, and see how your time perspective compares with that of others.
O co tu chodzi?
Time Perspective
Past-negative 2.50
Past-positive 2.56
Present-hedonistic 2.87
Present-fatalistic 2.78
Future 2.46
Time Perspective
Transcendental-future 3.40
Explanation
When looking at all data collected so far, the average score on each of the time perspectives is different. The average score for each time perspective lines up with 50% on the graph. For example, on the past negative time perspective, people's average score is 3.0. On the past positive it is 3.7. We’ve taken into account the dispersion of scores so that a 4.4 on the past negative is the 98%, while it takes a 4.9 on the past positive to reach the 98%.
The red dots and lines are not associated with the data in any way. It is simply our idea of what an ideal time perspective looks like. We have included it, so you can have an indication of how to improve your time perspective. You can print out and plot your scores on the image, then connect the dots, and see how your time perspective compares with that of others.
O co tu chodzi?
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Fajny wywiad.
Spróbuję może trochę porównać "perspektywę czasu" w ujęciu prof. Zimbardo z podejściem buddyzmu:
W wywiadzie Zimbardo pisze o potrzebie zrównoważenia trzech perspektyw: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Jak to wygląda w buddyzmie ? Z jednej strony kładzie się nacisk na tu i teraz (teraźniejszość?) - odczuwanie chwili obecnej, obecność, świadomość teraz.
Jest też karma - czyli konsekwencja czynów (przyszłość?), jaką rolę w buddyzmie odgrywa przeszłość ?
Spróbuję może trochę porównać "perspektywę czasu" w ujęciu prof. Zimbardo z podejściem buddyzmu:
W wywiadzie Zimbardo pisze o potrzebie zrównoważenia trzech perspektyw: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Jak to wygląda w buddyzmie ? Z jednej strony kładzie się nacisk na tu i teraz (teraźniejszość?) - odczuwanie chwili obecnej, obecność, świadomość teraz.
Jest też karma - czyli konsekwencja czynów (przyszłość?), jaką rolę w buddyzmie odgrywa przeszłość ?
Cały czas jest teraz.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Cześć,
Wydaje mi się, że w Kanonie Pālijskim również jest mowa o tym, aby nie wikłać się w żaden okres (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość), np. w Bhaddekaratta-suttcie (M. 131) Przebudzony mówi, żeby nie gonić za przeszłością, nie kłaść oczekiwań w przyszłości, ani nie wciągać się w teraźniejszość. W Dhammapadzie (Dhp. 3) napisane jest, że kto pielęgnuje myśli o krzywdzie nie uspokoi swojej nienawiści, itd., itd. Jednak, np. ten brak oczekiwań nie oznacza kompletnego niemyślenia o przyszłości, bo np. zachęcając do dobrych uczynków, mówi się o korzyściach, których doświadcza postępujący we właściwy sposób (Dhp. 16). Podobnie jest z przeszłością, zamiast do sentymentów, albo wspominania krzywd, może nam służyć do nauki na błędach i doskonalenia swojego postępowania (M. 61). Zatem zrównoważenie perspektyw i rozwój...TeZeT pisze:Jak to wygląda w buddyzmie? Z jednej strony kładzie się nacisk na tu i teraz (teraźniejszość?) - odczuwanie chwili obecnej, obecność, świadomość teraz.
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Witaj Piotrze
To co napisałeś wydaje mi się pozytywnym myśleniem o czasie, czy też o obrazach które się z tego czasu wyłaniają - wyobrażeniach o przeszłości i przyszłości.
@(M. 131) - metoda nieokreśloności, nie określajmy przeszłości/przyszłości.
Moim zdaniem nie wyklucza to jednak *planowania* - można coś zaplanować, np.: w weekend przejdę się po górach, bo to lubię - ale bez wyobrażania jak to dokładnie będzie wyglądać.
Moim zdaniem, nie wyklucza to też wspominania: przypomnienie zdarzenia, ono miało miejsce (nie ważne czy "pozytywne", czy "negatywne") - czy perspektywa czasu lepiej pomaga zrozumieć przyczyny i skutki, kiedy bardziej obserwuję (umysł) niż określam ?
@(MN 61) - metoda refleksji/odbicia - odbijanie się od wyobrażeń przeszłości/przyszłości jak od trampoliny, po to aby akcje podejmowane teraz były przemyślane, ich konsekwencje lepiej poznane, co pozwala na uniknięcie tych skutków które mogą być uznane za nieprzyjemne.
Takie odniosłem wrażenia po przeczytaniu w/w tekstów.
O ile w tekstach które przytoczyłeś wszystko jest bardzo abstrakcyjne, w wywiadzie prof. Zimbardo określa bardziej konkretne przykłady szczególnie w relacjach międzyludzkich, jednak pewnie chodzi o to samo, co jest ukryte po za słowami
To co napisałeś wydaje mi się pozytywnym myśleniem o czasie, czy też o obrazach które się z tego czasu wyłaniają - wyobrażeniach o przeszłości i przyszłości.
@(M. 131) - metoda nieokreśloności, nie określajmy przeszłości/przyszłości.
Moim zdaniem nie wyklucza to jednak *planowania* - można coś zaplanować, np.: w weekend przejdę się po górach, bo to lubię - ale bez wyobrażania jak to dokładnie będzie wyglądać.
Moim zdaniem, nie wyklucza to też wspominania: przypomnienie zdarzenia, ono miało miejsce (nie ważne czy "pozytywne", czy "negatywne") - czy perspektywa czasu lepiej pomaga zrozumieć przyczyny i skutki, kiedy bardziej obserwuję (umysł) niż określam ?
@(MN 61) - metoda refleksji/odbicia - odbijanie się od wyobrażeń przeszłości/przyszłości jak od trampoliny, po to aby akcje podejmowane teraz były przemyślane, ich konsekwencje lepiej poznane, co pozwala na uniknięcie tych skutków które mogą być uznane za nieprzyjemne.
Takie odniosłem wrażenia po przeczytaniu w/w tekstów.
O ile w tekstach które przytoczyłeś wszystko jest bardzo abstrakcyjne, w wywiadzie prof. Zimbardo określa bardziej konkretne przykłady szczególnie w relacjach międzyludzkich, jednak pewnie chodzi o to samo, co jest ukryte po za słowami
Cały czas jest teraz.
- LordD
- Posty: 2542
- Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Philip Zimbardo w Trójce
O ile motyw z przeszłością i przyszłością jest całkiem zrozumiały, to nie wciąganie się w teraźniejszość brzmi dość tajemniczo. Na czym to polega?piotr pisze:Przebudzony mówi, żeby nie gonić za przeszłością, nie kłaść oczekiwań w przyszłości, ani nie wciągać się w teraźniejszość.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Philip Zimbardo w Trójce
Cześć,
(a) niepostrzeganiu któregokolwiek z pięciu skupisk (kształtu, uczuć, percepcji, synergii, świadomości) jako siebie,
(b) niepostrzeganiu siebie jako posiadającego te skupiska,
(c) niepostrzeganiu skupisk jako będących w sobości,
(d) albo nie postrzeganiu siebie jako będącego w skupiskach.
Na nietworzeniu poczucia siebie, które wchodziłoby w drogę jasnemu widzeniu obecnych rzeczy i zdarzeń w zakresie przyczynowo skutkowym. Albo mówiąc nomenklaturą tekstu do którego się odwoływałem, na:LordD pisze:O ile motyw z przeszłością i przyszłością jest całkiem zrozumiały, to nie wciąganie się w teraźniejszość brzmi dość tajemniczo. Na czym to polega?piotr pisze:Przebudzony mówi, żeby nie gonić za przeszłością, nie kłaść oczekiwań w przyszłości, ani nie wciągać się w teraźniejszość.
(a) niepostrzeganiu któregokolwiek z pięciu skupisk (kształtu, uczuć, percepcji, synergii, świadomości) jako siebie,
(b) niepostrzeganiu siebie jako posiadającego te skupiska,
(c) niepostrzeganiu skupisk jako będących w sobości,
(d) albo nie postrzeganiu siebie jako będącego w skupiskach.