Solipsyzm

filozofia, psychologia i nauka w kontekście buddyzmu
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Solipsyzm

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
jw pisze:O tym właśnie umyśle (naturze umysłu) piszemy :)
Zauważyłem :) Stąd wtręt z mej strony.
jw pisze:Wyjaśniając znaczenie prawdy relatywnej i absolutnej XII Gjalwang Drukpa odniósł się do tych terminów w kontekście osobistego doświadczenia praktykującego:
XII Gjalwang Drukpa pisze: There is the experiential point of view, and the universal point of view. In philosophical terms, it is the difference between Tathagatagarbha (w znaczeniu: "natura umysłu") and Dharmakaya (w znaczeniu: Dharmakaja Mądrości, "pierwotny umysł mądrości stanu prawdy", tyb. yeshe chöku). The universal point of view is primordially there, whether you experience it or not.
To, na tym forum, podkreśla się dość często. Ostatnio przy okazji dyskusji w temacie: Różnice i podobieństwa pomiędzy buddyjską i hinduską jogą
Tenzin Wangyal Rinpocze pisze:Kiedy słyszymy o pierwotnej podstawie, wyjaśnianej w kontekście dzogczen, dobrze jest zharmonizować to wyjaśnienie z naszym osobistym doświadczeniem podstawy, nabytym dzięki praktyce i wprowadzeniu mistrza. Wówczas to wyjaśnienie nabierze sensu, stając się czymś, co możemy urzeczywistnić w sobie. Jeżeli nie mieliśmy jeszcze bezpośredniego doświadczenia podstawy, to zamiast w oparciu o wyjaśnienia stwarzać konceptualne idee, lepiej jest praktykować szine i osobiście odnaleźć to doświadczenie.
Pozdrawiam
kunzang
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Solipsyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

Dzieki, JW. :)
Kunzang cytujac TWR pisze: Jeżeli nie mieliśmy jeszcze bezpośredniego doświadczenia podstawy, to zamiast w oparciu o wyjaśnienia stwarzać konceptualne idee, lepiej jest praktykować szine i osobiście odnaleźć to doświadczenie.
Wydawalo mi sie iz bez bezposredniego wprowadzenia mistrza dzogczen w stan naturalny, nie mozna go samodzielnie odnalezc. Czy ten cytat mowi inaczej, czy moze stan naturalny a doswiadczenie podstawy nie wskazuje na to samo?

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Solipsyzm

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
booker pisze:Wydawalo mi sie iz bez bezposredniego wprowadzenia mistrza dzogczen w stan naturalny, nie mozna go samodzielnie odnalezc.
Generalnie, tak :)
Praktykując szine zawsze coś odnajdujesz... kwestią jest tylko - co? Udajesz się do nauczyciela, a on to weryfikuje poprzez wprowadzenie ciebie w naturalny stan i albo się okazuje, że to to /lub rzut beretem od tego/, albo nie.
Standardowo odosobnienie szine /w A-krid/ trwa dziesięć dni i podczas owego odosobnienia nauczyciel wprowadza w naturalny stan i albo ma to miejsce, albo nie.
booker pisze:Czy ten cytat mowi inaczej, czy moze stan naturalny a doswiadczenie podstawy nie wskazuje na to samo?
W wypadku tego cytatu, chodzi o to samo - czyli rozpoznanie /doświadczenie/ podstawy, gdy ma miejsce bezpośrednia obecność, jest naturalnym stanem jednostki.
Jest w tym haczyk. Doświadczenie podstawy /kunszi/ jest Tym, jednak jeżeli nie ma stanu bezpośredniej obecności, to jest to odchylenie od dzogczen - nie jest to wtedy naturalny stan.

Pozdrawiam
kunzang
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Solipsyzm

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Odnośnie tamal gi sziepa dodam , że często tłumaczone to jest po prostu jako "zwykły umysł"
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Solipsyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

Kunzang, czyli można mieć doświadczenie kunszi bez stanu natychmiastowej obecności? Jak to się objawia?

Co oznacza stan natychmiastowej obecności?

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Solipsyzm

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
booker pisze:Kunzang, czyli można mieć doświadczenie kunszi bez stanu natychmiastowej obecności?
Tak. Nie pomnę w którym temacie w panelu ''Dharma'' jest rozmowa na ten temat /uczestniczyłeś w niej, o ile dobrze pamiętam/.
booker pisze:Jak to się objawia?
Namkhai Norbu Rinpocze twierdzi, że takie osoby są lekko wystraszone.
/Przepraszam za brak stosownego cytatu - pożyczyłem książkę gdzie jest o tym mowa. Zapisuję to sobie w notes i jak tylko książka do mnie powróci załączę tutaj stosowny cytat./
booker pisze:Co oznacza stan natychmiastowej obecności?
Rigpa.
Tak przy okazji... Swego czasu pewien praktykujący w przerwie między wykładami poprosił Tenzina Wangyala Rinpocze, by wyjaśnił mu: ''co to jest rigpa''. /Był lekki ubaw z tłumaczeniem tego co odpowiedział T.W.R./ Odpowiedź była następująca: ''Stan bezpośredniej nagiej uwagi samej w sobie''. Ów praktykujący zapytał: ''Ale, co to znaczy?''. T.W.R. odparł: ''Wiedza''.

Pozdrawiam
kunzang
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Solipsyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

Ok dziękuje.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ateneum - rozważania”