Trudno mi się ustosunkować to tej religii czy też ruchu gdyż nigdy na poważnie się nim nie interesowałem.
Jednak skoro mowa już o pogaństwie to chciałbym skonfrontować poglądy Rodzimej Wiary z buddyzmem. Według mnie można znaleźć w nich wspólne elementy. nie było by to niczym dziwnym gdyż obie wyrastają ze wspólnego trzpienia - indoeuropejskiego.
Postaram sie to robić po kolei byśmy wspólnie mogli podyskutować nad podobieństwami lub jaskrawymi różnicami.
Niniejszy temat nie jest agitacją rodzimowierczą ani neoslawistczną. Wynika z mojego zainteresowania obiema religiami.
Meta jest tu rozumiane jako "ponad". Oznacza to iż wszystko co istnieje, istniało czy istnieć będzie - uczyni to w ramach Metawszechświata. Czyli po prostu "wszystko jest jednością". Nie wydaje się to skądś znajome? W buddyzmie uważa się, że wszystko jest jednością.Istnieje Metawszechświat - nieskończony, nieograniczony i wieczny, zawierający w sobie wszystko co znane i nieznane człowiekowi, w tym wszystkie możliwe, potencjalne wszechświaty; zbiór wszelkich możliwych wszechświatów. Jest jedynym, samowystarczalnym i samoistnym bytem absolutnym. Nic nie istnieje poza Metawszechświatem i nic nie może wyjść poza jego obszar.
ŹródłoUisang pisze:The main essence is “One is all, all is one. One is identical to all. All is identical to one.” The Middle Way is the teaching of no distinction. That is, as all things do not have Self Nature, each one unites with the other without obstacles.
Sednem jest "Jedno jest wszystkim, wszystek jest jednym. Jedno jest tożsame ze wszystkim. Wszystko jest tożsame z jednym". Droga Środka jest nauką o braku podziałów. Czyli wszystko nie posiadają "własnej natury", wszystko przenika sie ze wszystkim bez przeszkód
Z powyższych słów wynika iż tą kwestię można uzasadnić brakiem "własnej natury" - wyjaśnia to nauka o anatta.
Rodzima Wiara i buddyzm oczywiście ową "jedność" będzie wyprowadzać z innych tez - w efekcie sprowadzają się do tego samego.
------------------------------------------------------
W buddyzmie "boskość" wymyka się prostej definicji, przyjętej przez kulturę łacińską. "Boskość" to wyższa doskonałość, kolejna na drabinie doskonałości. Bogowie są obecni w naukach buddyjskich a także w wielu przypowieściach (por. Vimanavatthu). Bogowie ci jednak nie są aspektami natury a swe istnienie przejawiają/przejawiali w objawieniach czy boskiej interwencji. Bogowie ci nie są czczeni ale są otaczani szacunkiem - bóstwem można się narodzić. Tym samym ujawnia się różnica w pojmowaniu boskości między buddyzmem a rodzimą wiarą.W przypadkach utożsamiających Metawszechświat z Bogiem Najwyższym jest on zazwyczaj Bogiem bezosobowym lub nie podlegającym w pełni ludzkiemu poznaniu, reprezentowanym przez szereg Bóstw stanowiących poszczególne aspekty natury lub poprzez te aspekty natury przejawiający swe istnienie, np.: Perun - Bóg burzy, wojny, Rod - Bóg losu, Mokosz - Bogini ziemi, itd.