A jak się ma powyższe do idei cyklicznego zanikania i odradzania się Dharmy?miluszka pisze:Z punktu widzenia mahajany Dharmy nikt nie ogłasza, ona już jest.
Ścieżka nagromadzenia i przygotowania
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Ścieżka nagromadzenia i przygotowania
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Ścieżka nagromadzenia i przygotowania
Dharma zanika i powstaje w pojęciu istot, których karma powoduje, że się z dharmą spotykają lub nie.
To jeszcze jeden cytat z Uttaratantry, tym razem z samego jej początku. Oto pokłon przed Dharmą:
To jeszcze jeden cytat z Uttaratantry, tym razem z samego jej początku. Oto pokłon przed Dharmą:
Nie jest ani nie-istniejąca ani istniejąca. Nie jest ona zarazem istniejąca i nie istniejąca, a także wykraczająca poza to.
Nie może być zgłębiona przez powyższe badanie i nie może być zdefiniowana. Jest ona samo-świadoma i jest spokojem.
Dharma jest bez skazy. Jaśniejącymi, przejrzystymi promieniami pierwotnej mądrości pokonuje przywiązanie, niechęć i obojętność wobec wszystkich postrzeganych obiektów. Skłaniam się przed słońcem świętej Dharmy.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Ścieżka nagromadzenia i przygotowania
Cześć Miluszko,
nie pytałem o Dhammę, ale o sāsanę, czyli o ogłoszoną i objaśnioną Dhammę. W kanonie pālijskim również mówi się, że czy Buddhowie są czy też ich nie ma, to istnieje pewna stałość Dhammy.
Pozdro,
P.
nie pytałem o Dhammę, ale o sāsanę, czyli o ogłoszoną i objaśnioną Dhammę. W kanonie pālijskim również mówi się, że czy Buddhowie są czy też ich nie ma, to istnieje pewna stałość Dhammy.
Pozdro,
P.
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Ścieżka nagromadzenia i przygotowania
Przyznam się,że nie wiem,czy w mahajanie istnieje rozrożnienie na darmę ogłoszoną i objaśniona oraz inną. Czy ktoś z was może o tym słyszał?.
Re: Ścieżka nagromadzenia i przygotowania
Czy nie jest tak, że Dharma, która nie zanika ani nie powstaje to po prostu Dharmakaya? Budda pojawiający się jako Nirmanakaya głosi zaś Dharmę jako naukę, która znajomość zanika później stopniowo w świecie i dlatego można mówić o 'degeneracji Dharmy' - ale nie jako Dharmakayi tylko nauki głoszonej w świecie przez Tathagathe?
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Ścieżka nagromadzenia i przygotowania
Moim zdaniem właśnie tak się to przedstawia. Może jednak nie chodzi tu o dharmakaję a o sambhogakaję ( która zgodnie z poglądem szentong jest manifestacją- obecną od zawsze i nieuwarunkowaną?)
No to jeszcze raz cytat z Uttaratantry, tym razem w tłumaczeniu Shenpen Hookam:
Pokłon Dharmie
Słońce , Dharma , które jest ani nie-istniejąca ani istniejąca.
Nie jest także i taka i taka ani inna niż oba.
Nie zgłębiona, nie możliwa do opisania.
Urzeczywistniana poprzez samoświadomą mądrość
Jest spokojem.
Pokłon nieskalanym promieniom mądrości,
Których światło usuwa ciemność
Błędów powstałych z przywiązania i zmysłowego pożądania.
No to jeszcze raz cytat z Uttaratantry, tym razem w tłumaczeniu Shenpen Hookam:
Pokłon Dharmie
Słońce , Dharma , które jest ani nie-istniejąca ani istniejąca.
Nie jest także i taka i taka ani inna niż oba.
Nie zgłębiona, nie możliwa do opisania.
Urzeczywistniana poprzez samoświadomą mądrość
Jest spokojem.
Pokłon nieskalanym promieniom mądrości,
Których światło usuwa ciemność
Błędów powstałych z przywiązania i zmysłowego pożądania.